Zdrowie i żywienie

Tysiące kobiet w Polsce chorowało, choruje lub będzie chorować na nowotwory piersi, bo jest on jednym z najczęstszych nowotworów złośliwych występującym wśród kobiet w Polsce. Istnieją przekonujące dowody wskazujące, że osoby stosujące zdrową dietę, utrzymujące prawidłową masę ciała i prowadzące aktywny tryb życia są mniej narażone na ryzyko zachorowania na raka i mogą przyczynić się do poprawy jakości życia i są powiązane ze zwiększoną przeżywalnością.

Coraz więcej pań w kulminacyjnym momencie kariery zawodowej i życia rodzinnego musi poradzić sobie z diagnozą, która wywraca do góry nogami ich dotychczasową rzeczywistość.

Zdrowie i żywienie

Jakie czynniki mają wpływ na powstanie raka piersi:

  • Wiek – rak piersi występuje bardzo rzadko u kobiet przed 24. rokiem życia, wzrasta natomiast zachorowalność do 50. roku życia
  • Dziedziczne podłoże (mutacja genów podatności na raka piersi: BRCA1 i BRCA2)
  • Wczesna pierwsza miesiączka
  • Nierództwo
  • Hormonalna terapia zastępcza
  • Późna pierwsza donoszona ciąża
  • Krótki okres karmienia piersią
  • Wysoki wzrost i ciężar ciała
  • Późne klimakterium

Zatem, jak się ustrzec i czy w ogóle jest to możliwe?

Drogie kobiety!

Podobno większość z nas w momencie urodzenia ma niemal takie same szanse na raka. Bo prawda jest taka, i to niewielu o tym wie, że wszyscy mamy w sobie nowotwór i to prawdopodobnie jeden.

Co kryje się pod pojęciem „żyj zdrowo”?

Okazuje się, że zdrowy styl życia, regularne badania profilaktyczne i… odpowiednia dieta – mogą zabezpieczyć nas przed nowotworami dużo skuteczniej niż nam się zdaje, ale także zmniejszyć ryzyko nawrotów u pacjentów, którzy go mieli.

Bardzo ważne w onkologii są badania profilaktyczne. Ponieważ można zmniejszyć nie tyle ryzyko wystąpienia nowotworu, co ryzyko śmierci z powodu nowotworu.Niestety nowotwory są już tak bardzo obecne w naszym codziennym życiu, że zaczynamy uznawać je za chorobę cywilizacyjną.                                                       

Dla Was stworzyłyśmy DEKALOG ZASAD, które mogą pomóc ograniczyć ryzyko zachorowania na kobiece nowotwory!

1. Doceń kobieto OWOCE
 
Najbardziej cenione ze względu na dużą zawartość dobroczynnych i antyrakowych substancji są jeżyny, truskawki, jagody, borówki, czarne porzeczki i aronia.

Owoce cytrusowe, tropikalne i egzotyczne to prawdziwe bomby witaminowe i należy cieszyć się ich smakiem i jeść je jak najczęściej. Paleta owoców egzotycznych też jest ogromna. Do najbardziej popularnych należą: cytryny, limonki, pomarańcze, grejpfruty, ananasy, mango, kiwi, kaki, banany, owoc granatu oraz figi. Warte polecenia m.in. ze względu na pozytywny wpływ na nasze zdrowie w kontekście profilaktyki antynowotworowej są orzeźwiające soki i koktajle z owoców egzotycznych.

Zdrowie i żywienie
Zdrowie i żywienie

2. Nie stroń od NATURALNYCH PRZECIWUTLENIACZY!

Antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze to naturalne substancje chroniące przed nowotworami i spowalniające procesy starzenia się organizmu, dlatego są jednym z najważniejszych składników diety antyrakowej.

Polecamy bogate w witaminę C warzywa (np. paprykę, brokuły, kapustę czy zieloną pietruszkę) i owoce (np. owoce cytrusowe, czarną porzeczkę, borówkę, truskawkę czy aronię). Bardzo silnym przeciwutleniaczem jest także witamina E, nie bez przyczyny zwana witaminą młodości, ponieważ opóźnia proces starzenia się skóry. Znajdziemy ją m. in. w zielonych warzywach (np. brokuły, brukselka), w marchwi czy żurawinie, a także w sokach warzywno – owocowych lub wielowarzywnych z ich udziałem.

Pamiętajmy, że jeśli zimą i wczesną wiosną brakuje nam naturalnych antyoksydantów, możemy wykorzystać mrożonki. Tak przechowywane owoce i warzywa nie tracą właściwości przeciwutleniających. Pozytywny wpływ na nasze zdrowie ma jedzenie do 7 sztuk orzechów dziennie, szczególnie orzechów włoskich, w których jest aż dwa razy więcej przeciwutleniaczy niż w pozostałych rodzajach orzechów.

3. Ogranicz spożywanie ALKOHOLU!

Kobiety znacznie gorzej radzą sobie z nadmiarem alkoholu niż mężczyźni. Duńskim naukowcom udało się udowodnić, że jeśli panie poją po dwa drinki dziennie, to już po 5 latach ryzyko zachorowania na raka piersi wzrasta w ich przypadku aż o… 30%! 

Zdrowie i żywienie
Zdrowie i żywienie

4. Postaw na BŁONNIK!
 

Dieta bogata w błonnik ma kluczowe znaczenie dla obniżenia poziomu estrogenu, co pozwala nam aż pięciokrotnie ograniczyć ryzyko raka piersi. Dowiedziono, że wegetariankom, których codzienna dieta obfituje w spore ilości błonnika, udaje się wydalić wraz z kałem aż trzykrotnie więcej estrogenu niż mięsożernym kobietom. Dlaczego to takie istotne?

Otóż okazuje się, że jeśli nie usuniemy go z naszego organizmu, estrogen powraca do krwioobiegu doprowadzając do zaburzeń hormonalnych. Jeśli uda się nam zredukować jego poziom o ok. 17%, możemy zredukować szanse na zachorowanie na nowotwór piersi aż o 4-5 razy.

5. Pamiętaj o FITOESTROGENACH!
 
Jedne z najbardziej wartościowych substancji ograniczających ryzyko zachorowania na nowotwory możemy znaleźć w roślinach – zwłaszcza w warzywach krzyżowych tj.  kapusta, rzodkiewka, brukselka czy pasternak a także w owocach cytrusowych (grejpfrutach), różnych odmianach papryki, pomidorach oraz czosnku i cebuli.

Zdrowie i żywienie
Zdrowie i żywienie

6. Uważaj na TŁUSZCZ ZWIERZĘCY i cholesterol!

W przypadku raka piersi dochodzi do uszkodzeń w obrębie komórek oraz DNA, co doprowadza do podwyższenia poziomu estrogenów oraz prolaktyny.

Komórkom nowotworowym do wzrostu niezbędny jest też cholesterol.  Im więcej go w naszej codziennej diecie, tym mamy większe szanse na rozwój nowotworowych guzów. 

7. Wyklucz z diety CUKIER!
 
Nowotwór karmi się glukozą – i to dosłownie. Jeśli chcemy zidentyfikować w naszym organizmie miejsca, które są najbardziej narażone na rozwój zmian nowotworowych – musimy określić, które obszary pochłaniają najwięcej glukozy.

Komórki rakowe wytwarzają spore ilości receptorów insulinowych, które niezwykle szybko reagują na insulinę. Udało się już potwierdzić naukowo, że istnieje związek pomiędzy wysokim poziomem insuliny a nowotworami.  Jeśli nasza dieta obfituje w produkty o wysokim indeksie glikemicznym, mamy większe szanse na raka. 

Zdrowie i żywienie
Zdrowie i żywienie

8. Uważaj na wszechobecne TOKSYNY w pożywieniu!
 
Im mniej wysoko przetworzony produkt w naszej diecie, tym lepiej możemy uchronić się przed nowotworami.

Żywność ekologiczna, do uprawy której nie stosuje się szkodliwych substancji może dać nam większe szanse na to, że uda się nam ograniczyć ryzyko powstania zmian rakowych.

9. Postaw na SPORT i AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ!
 
Wcale nie musisz katować się na siłowni – udowodniono, że nawet zwykły 30-minutowy spacer może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka piersi dzięki temu, że pozwala znacznie zredukować poziom estrogenu.

Dzięki umiarkowanemu wysiłkowi fizycznemu możemy wyraźnie poprawić funkcjonowanie naszego układu odporności, a dzięki wydzielanym w trakcie aktywności endorfinom, możemy poprawić nastój i poczuć się silniejszym psychicznie – co ma niebagatelny wpływ w zapobieganiu nowotworom.

Zdrowie i żywienie
Zdrowie i żywienie

10. Unikaj STRESU i walcz z NADWAGĄ!
 
Nerwy mogą nam wyrządzić więcej krzywdy, niż nam się wydaje! Stres jest jednym z najbardziej negatywnych zjawisk sprzyjających chorobom nowotworowym. Siła spokoju może zdziałać cuda – warto nauczyć się medytować i opanować techniki, które pozwolą nam radzić sobie z nadmiarem emocji. 

Nadmierna ilość komórek tłuszczowych w przypadku kobiet doprowadza do podwyższenia poziomu estrogenów. Szczupłe panie mają przez to mniejsze szanse na choroby nowotworowe niż te o bardziej obfitych kształtach – jeśli nie chcesz zachorować na raka – dbaj o nienaganną sylwetkę!

Pamiętajmy, że zdrowie mamy tylko jedno i to jedynie od nas zależy jak długo będziemy cieszyć się pełnią zdrowego życia.

Napisz do nas